do góry
Strona Gminy Zator
https://www.zator.pl/urzad/aktualnosci/SWIADCZENIE-PIENIEZNE-Z-TYTULU-PELNIENIA-FUNKCJI-SOLTYSA/idn:6576.html
Drukuj grafikę : tak / nie

Aktualności

ŚWIADCZENIE PIENIĘŻNE Z TYTUŁU PEŁNIENIA FUNKCJI SOŁTYSA 2023-07-13

Od 1 lipca 2023 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) będzie przyznawała świadczenia pieniężne w wysokości 300 zł miesięcznie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa dla osób pełniących tę funkcję – zgodnie z ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, która określa warunki i tryb przyznawania oraz zasady wypłacania i finansowania świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.

Świadczenie przysługuje osobie, która spełnia łącznie następujące warunki:

1. pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat

2. osiągnęła wiek:

  1. w przypadku kobiet – 60 lat
  2. w przypadku mężczyzn – 65 lat

3. nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu, o którym mowa powyżej, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Do wniosku składanego do KRUS osoba uprawniona do świadczenia będzie musiała dołączyć m.in. zaświadczenie potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa na terenie gminy Zator, wydane przez Burmistrza Zatora.

Aby uzyskać ww. zaświadczenie osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego składają w Urzędzie Miejskim w Zatorze wniosek o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa w gminie Zator. Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia można pobrać TUTAJ. Formularz wniosku można również otrzymać w siedzibie Urzędu Miejskiego w Zatorze (pok. nr 201; tel. 338412215 wew.29).

Jeżeli Burmistrz Zatora nie będzie posiadał danych potwierdzających okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wyda postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia składanego do KRUS.

W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje, nie mniej niż 8 lat, zaświadczenie może być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.

Dodatkowo do wniosku do KRUS osoba uprawniona będzie musiała dołączyć oświadczenie o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.

Świadczenie z tytułu pełnienia funkcji sołtysa będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej – wzór wniosku składanego do KRUS określa w rozporządzenie ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Wniosek o przyznanie świadczenia osoba uprawniona będzie mogła złożyć od 1 lipca 2023 r. w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Decyzja w sprawie przyznania świadczenia będzie wydawana przez KRUS w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o jego przyznanie.

Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie. Wnioski o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa na terenie gminy Zator można składać w Urzędzie Miejskim w Zatorze od 1 lipca 2023 r. (pok. nr 201; tel. 338412215 wew.29).

Zgodnie z art. 217 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 19960 r.  Kodeks postępowania administracyjnego (DZ. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.), zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni. Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej zgodnie z ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 z późn. zm.). Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł: Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od wydanego zaświadczenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

Więcej informacji można uzyskać na stronie:
https://www.krus.gov.pl/artykul/swiadczenie-pieniezne-z-tytulu-pelnienia-funkcji-soltysa/

Urząd Miejski w Zatorze

 

  Nazwa pliku Data publikacji Rozmiar Pobierz
Kategoria: Powiązane pliki [ 2 ]
Świadczenie dla sołtysów_wniosek o wydanie zaświadczenie.docx Świadczenie dla sołtysów_wniosek o wydanie zaświadczenie.docx 23-06-29 13:25 48.52KB Świadczenie dla sołtysów_wniosek o wydanie zaświadczenie.docx pobierz
Wzór Wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Wzór Wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa 23-06-30 13:18 305.16KB Wzór Wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
pobierz